Ivan Špirakus, INSIA

Vytvářím prostředí pro profesionály v pojištění a financích

  • Kategorie

  • Autor blogu

    Ivan Špirakus

    „Buďte samostatní, ale ne sami”

    Společnost: INSIA a.s.

    Pracovní pozice: generální ředitel

    Specializace: Pojištění

    Region: Praha

    Jako pojišťovací makléř pracuji více než 20 let. V roce 2004 jsme středně velkou makléřskou firmu přetvořili na organizaci poskytující kvalitní zázemí a podporu dalším zprostředkovatelům. Společně tak budujeme jednu z nejvýznamnějších makléřských firem na našem trhu. V roce 2011 jsme navázali strategické partnerství s Marsh, největším světovým pojišťovacím makléřem a s cílem společně vybudovat síť INSIA v Evropě. www.insia.cz

    5. důvod: Brusel na to dohlédne

    Legislativa, kterou připravili a připravují experti  EU se nám sice může občas zdát absurdní (viz třeba aktuální sjednocení sazeb v životním pojištění pro muže a ženy), nicméně musíme se jí pragmaticky přizpůsobit, stejně tak jako nápadům našich zákonodárců.  A jednou z oblastí, kterou se velmi intenzivně zabývá EU, je ochrana spotřebitelů a prosazování jejich práv, včetně co nejširších možností výběru finančních produktů po celém území EU. 

    Po delší odmlce (avšak ještě před koncem roku) přidávám poslední, pátou část plánovaného seriálu o externí distribuci.  Pokusím se v ní shrnout možné vlivy budoucí antimonopolní legislativy Evropské Unie na externí distribuci pojištění.

    Jsem přesvědčen, že v souladu s prosazováním větší svobody volby pro zákazníky, dojde v budoucnu v EU k postupnému omezování exkluzivních sítí agentů pojišťoven.  Myslím, že to může probíhat podobně jako v oblasti prodeje nových automobilů. Zde ještě donedávna běžně platilo pravidlo, že dealer jedné značky nesmí prodávat auta jiného výrobce, přestože jde o samostatného podnikatele. Distribuční smlouva s automobilkou to prostě zakazovala, ačkoliv u jiných oborů prodeje zboží to považujeme za nemyslitelné vzhledem k zákonům o ochraně hospodářské soutěže.  Bylo to možné na základě zvláštního nařízení Komise EU (tzv. „Blokové výjimky“), které skončilo 31.5.2010. A dnes už můžete najít v autosalonu ŠKODA třeba automobily HONDA.

    Další příklad je z našeho oboru. V Itálii byla před několika lety přijata úprava pojišťovacího zákona, která zakazuje pojišťovnám uzavírat exkluzivní smlouvy se svými  agenty (resp. smluvně je omezovat v práci pro konkurenčního pojistitele). Pro zavedené pojišťovny s rozsáhlou sítí agentů je to pochopitelně nepříjemné, ovšem je to logické opatření ve prospěch klientů.  Z hlediska antimonopolních úřadů vykazuje struktura pojistného trhu v řadě zemí oligopolní charakter, kdy trh je rozdělen mezi několik málo velkých pojišťoven, viz např.  Srovnání českého a slovenského pojistného trhu a noví konkurenti se jen obtížně na těchto trzích prosazují. To pochopitelně omezuje možnost výběru pro zákazníky.

    V případě, že by nezávislí externí distributoři nebyli významnou silou na trhu, byla by pozice velkých, tradičních hráčů zřejmě ještě mnohem silnější (stačí se podívat na rozdělení trhu před 10 lety).  Externí distribuce výrazně snižuje distribuční náklady a fakticky umožňuje vstup nových pojišťoven na trh, bez nutnosti nákladně budovat svoji agentskou síť s vysokými fixními náklady. Není asi náhoda, že z pojišťoven, které vstoupily na český trh po roce 2000, se prakticky nikomu nepodařilo vybudovat významnější exkluzivní distribuci.

    Veškerá legislativa EU prokazatelně směřuje k podpoře hospodářské soutěže a omezování vlivu monopolů či oligopolů. A Regulátoři dříve či později zavádí pravidla, která podporují konkurenci (časem snad dojde i na mobilní tarify v Česku).

    Nezávislí distributoři pojištění, kteří efektivně zajišťují zákazníkům možnost výběru mezi pojišťovnami, budou proto získávat čím dál větší význam na trhu.

    Hodně úspěchů všem v roce 2013

    přeje Ivan Špirakus

    Štítky: , , , , ,

    komentářů 6

    Komentovat příspěvek

    Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní.